PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 59 Mały Książę w Szczecinie

Nauka przez zabawę

Zabawa to dla dziecka najważniejszy sposób poznawania świata. W naszym przedszkolu łączymy radość swobodnej aktywności z mądrze zaplanowanymi zadaniami, które rozwijają ciekawość, samodzielność i współpracę. Uczymy przez działanie, ruch, rozmowę i tworzenie - tak, aby każde dziecko uczyło się w swoim tempie i z uśmiechem.

Dlaczego to działa

  • emocje i ruch wspierają zapamiętywanie,
  • doświadczenie i eksperyment prowadzą do zrozumienia,
  • współpraca uczy komunikacji, empatii i rozwiązywania problemów.

Co obejmuje nasza oferta

  • Język i komunikacja: rymowanki, teatrzyki, opowiadanie historyjek, zabawy słuchowe.
  • Matematyka i logiczne myślenie: klocki, sekwencje, układanki, gry z liczeniem i porównywaniem.
  • Kodowanie bez ekranów: maty, strzałki, kubeczki, proste trasy dla małych robotów edukacyjnych.
  • Przyroda i eksperymenty: sadzenie roślin, obserwacje, doświadczenia z wodą, światłem i cieniami.
  • Sztuka i technika: malowanie, kolaże, prace 3D, zabawy sensoryczne (masa solna, piasek kinetyczny).
  • Muzyka i ruch: rytmika, taniec, instrumenty, tory przeszkód, ćwiczenia na świeżym powietrzu.
  • Kompetencje społeczne i emocje: gry kooperacyjne, kręgi rozmowy, uczenie się nazywania uczuć.
  • Samodzielność na co dzień: dyżury, planowanie działań, dbanie o swoje rzeczy i przestrzeń.

Jak pracujemy na co dzień

  • krótkie, angażujące bloki aktywności przeplatane swobodną zabawą,
  • kąciki tematyczne (konstrukcyjny, plastyczny, przyrodniczy, książki),
  • miniprojekty (np. tydzień z warzywami, „mali odkrywcy wody”, „kody i kierunki”),
  • pytania otwarte i wybór zadań - dziecko decyduje, jak chce działać,
  • stopniowanie trudności i indywidualizacja - każdy ma szansę na sukces,
  • dokumentowanie postępów w portfolio dziecka (zdjęcia, prace, krótkie notatki).

Co zyskują dzieci

  • odwagę w działaniu i wyrażaniu siebie,
  • lepszą koncentrację, pamięć roboczą i planowanie,
  • umiejętność współpracy, proszenia o pomoc i pomagania innym,
  • solidne podstawy do dalszej nauki czytania, pisania i matematyki.

Środowisko i materiały

  • bezpieczne, estetyczne sale z dostępem do naturalnych materiałów,
  • pomoce edukacyjne dobrane do wieku i możliwości,
  • równowaga między działaniami w sali i na zewnątrz.

Współpraca z rodzicami

  • krótkie relacje z zajęć, inspiracje do zabaw w domu,
  • możliwość konsultacji i omówienia postępów dziecka.

Zgodność programowa

  • zajęcia są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego; stawiamy na wszechstronny rozwój: poznawczy, społeczny, emocjonalny i ruchowy.