PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 59 Mały Książę w Szczecinie

Prawa dziecka

Prawa dziecka w przedszkolu

W naszym przedszkolu każde dziecko jest ważne. Dbamy, aby miało zapewnione bezpieczeństwo, szacunek i radość z codziennej nauki i zabawy. Poniżej znajdziesz przyjazne, czytelne informacje o prawach dziecka i o tym, jak realizujemy je na co dzień.

Najważniejsze prawa dziecka (wg Konwencji o prawach dziecka)

  •  Prawo do bezpieczeństwa i ochrony przed krzywdą - żadna forma przemocy, wyśmiewania czy zaniedbania nie jest akceptowana.
  •  Prawo do szacunku i godności - każde dziecko jest traktowane z życzliwością i uważnością.
  •  Prawo do równego traktowania - bez względu na pochodzenie, język, wyznanie, płeć, niepełnosprawność czy sytuację rodzinną.
  •  Prawo do zabawy i odpoczynku - zabawa, ruch i chwile relaksu są tak ważne jak nauka.
  •  Prawo do nauki i rozwoju - zapewniamy wspierające, inspirujące środowisko edukacyjne.
  •  Prawo do zdrowia - opieka, higiena, zdrowe posiłki i wsparcie w alergiach czy chorobach przewlekłych.
  •  Prawo do wyrażania zdania - dzieci mogą mówić, co czują i czego potrzebują, a my ich słuchamy.
  •  Prawo do kontaktów z rodziną - wspieramy więź dziecka z rodzicami i opiekunami.
  •  Prawo do wsparcia (SPE) - dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi otrzymują dostosowaną pomoc.
  •  Prawo do prywatności i ochrony danych/wizerunku - chronimy tożsamość i intymność dzieci.
  •  Prawo do tożsamości i kultury - szanujemy język, kulturę i zwyczaje rodzin.
  •  Prawo do pomocy - w trudnych sytuacjach dziecko otrzymuje opiekę i wsparcie specjalistów.

Jak dbamy o realizację tych praw na co dzień

  • Bezpieczeństwo fizyczne i emocjonalne
    • Stały nadzór nauczycieli, bezpieczne sale i plac zabaw, zasady wyjść i wycieczek.
    • Reagowanie na przemoc rówieśniczą i wykluczenie; programy budowania relacji i empatii.
  • Szacunek i komunikacja
    • Używamy języka wspierającego, uczymy dzieci wyrażania uczuć i potrzeb.
    • Dajemy wybór adekwatny do wieku (np. zabawy, miejsce przy stoliku, rola w grupie).
  • Zdrowie i dobrostan
    • Zdrowe posiłki, woda dostępna cały dzień, odpoczynek/relaks po obiedzie.
    • Procedury dot. alergii i podawania leków wyłącznie na podstawie dokumentacji i zgód.
  • Równe szanse i włączanie
    • Dostosowanie aktywności do możliwości dziecka; współpraca z poradnią, specjalistami.
    • Materiały i zabawy odzwierciedlające różnorodność dzieci i rodzin.
  • Prywatność i dane
    • Intymność w łazience i przebieraniu; zdjęcia i nagrania wyłącznie za zgodą rodziców.
    • Ograniczony dostęp do dokumentacji dziecka, bezpieczne przechowywanie danych.
  • Współpraca z rodzicami
    • Regularne informacje o postępach i samopoczuciu dziecka, zebrania i konsultacje.
    • Jasne zasady odbioru dzieci, upoważnienia, kontakt w sprawach pilnych.

Kodeks grupy (prosty język)

  • Jestem ważny/a i lubiany/a.
  • Mogę bawić się i odpoczywać.
  • Mogę mówić, co czuję i myślę.
  • Nikt nie może mnie bić ani wyśmiewać.
  • Gdy czegoś nie rozumiem – pytam. Dorośli mi pomogą.
  • Moje rzeczy są moje. Moje zdjęcia są chronione.
  • Jeśli coś mnie martwi - mówię o tym zaufanemu dorosłemu.

Zasady i procedury w naszym przedszkolu

  • Polityka ochrony dzieci - opisuje, jak zapobiegamy krzywdzeniu i jak reagujemy na niepokojące sygnały.
  • Procedury wycieczek i wyjść - opieka, przygotowanie, zgody, transport.
  • Zasady żywienia i alergii - jadłospis, diety, opieka w sytuacjach nagłych.
  • Ochrona danych i wizerunku (RODO) - zakres danych, cele, podstawa prawna, prawa rodziców, kontakt do IOD.
  • Postępowanie w przypadku choroby - kiedy dziecko zostaje w domu, kiedy wraca, jak postępujemy w nagłych przypadkach.
  • Zgłaszanie spraw i skarg - do wychowawcy, dyrektora; możliwość zgłoszeń anonimowych; termin odpowiedzi.

Podstawy prawne (Polska)

  • Konwencja o prawach dziecka ONZ.
  • Konstytucja RP, art. 72.
  • Prawo oświatowe (Dz.U. 2016 poz. 1943 z późn. zm.) i akty wykonawcze MEN/MKiŚ.
  • Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy domowej.
  • Ustawa o ochronie danych osobowych i RODO.
  • Kodeks rodzinny i opiekuńczy.

Jak możesz pomóc jako rodzic/opiekun

  • Informuj nas o ważnych potrzebach dziecka (zdrowie, emocje, dietetyka).
  • Dziel się obserwacjami - wspólnie szybciej zauważymy, co dziecku pomaga.
  • Szanuj prywatność innych dzieci (np. nie publikuj cudzych zdjęć z uroczystości).
  • Wspieraj domowe rytuały snu i posiłków - to pomaga w funkcjonowaniu w grupie.